Werken bij UMC Utrecht
menu

​“Ik praat liever met een patiënt over de aanpak van de ziekte, dan tegen een patiënt over wat de ziekte inhoud.”

Prof. Dr. Daniel Saris, orthopedisch chirurg

De wereld verandert. Patiënten zijn steeds meer op de hoogte, mondiger en verwachten steeds meer transparante communicatie op een gelijkwaardiger niveau met hun zorgverlener. Het UMC Utrecht neemt deze veranderingen serieus en probeert ze te gebruiken in het voordeel van patiënt én arts. Hoe werkt dat in de praktijk? En wat zijn de voor- en nadelen van deze nieuwe verhoudingen? In dit artikel de ervaringen van zowel orthopedisch chirurg Daniël Saris als ervaringsdeskundige Mark Liet.

Op zoek naar effectieve communicatie

“Er bestaan verschillende soorten behandel- en overlegrelaties tussen arts en patiënt”, zegt orthopedisch chirurg Daniel Saris. “In elk gesprek met een patiënt ben je op zoek naar de manier waarop je het meest effectief communiceert. Er zijn nog steeds patiënten die van de dokter willen horen wat het beste is en er zijn nog steeds artsen die heel dogmatisch werken. Maar de nieuwe tijd zorgt er wel voor dat je eerder met patiënten overlegt over de aanpak van de ziekte, dan over wat de ziekte inhoudt. Zo zit je eerder op een gelijk niveau.”

Geïnformeerde patiënten kunnen je veel opleveren

“Goed geïnformeerde patiënten had je vroeger ook wel”, zegt Saris. “Maar informatie is tegenwoordig veel toegankelijker. Door het internet natuurlijk, maar óók het UMC Utrecht draagt daarin zijn steentje bij. Via een aparte mobility clinic app, kunnen patiënten van allerlei ziektebeelden het hele behandeltraject volgen en dat al bestuderen vóór ze op het eerste consult komen. Bovendien hebben we van veel behandelingen korte animatievideo’s. Mensen weten dus al wat een behandeling inhoudt. Dan kun je vanaf dat niveau al meteen praten over de keuzemogelijkheden. Dat heeft veel invloed op hoe ik met een patiënt kan omgaan. Maar ook op de patiëntbeleving en daarmee op het resultaat van de behandeling.”

Elk verhaal is persoonlijk

Binnen de orthopedie hebben de keuzes altijd te maken met de kwaliteit van leven. Daarbij spelen ook verschillende verwachtingspatronen. “Waar de een al blij is weer te kunnen lopen, verwacht de ander weer aan topsport te kunnen doen. Elke behandeling is dus een persoonlijk verhaal en we proberen elk behandeltraject op maat te maken. Ook als mensen bijvoorbeeld tegen een behandeling opzien, proberen we zo’n behandeling te verbeteren. Een goed voorbeeld daarvan is de IMPACT–behandeling, waarbij we goed hebben geluisterd naar de nadelen die patiënten ondervonden en toen een nieuwe behandeling hebben ontwikkeld die meer patiëntgericht is.”

Daan-Saris-knie-foto-1920x720.jpg

Ervaringsdeskundige Mark Liet

Een ervaringsdeskundige van deze nieuwe IMPACT-behandeling is Mark Liet (33). “Tijdens een tenniswedstrijd voelde ik opeens een knap in mijn knie. Gevolg: een gat in het kraakbeen. Ik werd doorgestuurd naar het UMC Utrecht, naar orthopedisch chirurg Daniël Saris. Omdat mijn knie verder in orde is – de kniebanden zijn nog in tact bijvoorbeeld – kwam ik in aanmerking voor een nieuw type operatie met donorstamcellen. De zogenaamde IMPACT–behandeling. Met deze nieuwe techniek mengt de chirurg kraakbeencellen met donorstamcellen. Dit mengsel kan drie kwartier later worden teruggeplaatst op de beschadigde plek. Dat gebeurt in één operatie, terwijl de standaardbehandeling, waarbij alleen eigen kraakbeencellen worden gebruikt, uit twee operaties bestaat. Dat is dus veel intensiever voor mij als patiënt.”

Revalidatieproces

“De operatie ging goed en gebeurde onder gehele narcose. Na de operatie heb ik acht weken op krukken gelopen om de knie volledig onbelast te kunnen laten. Nu ga ik twee à drie keer per week naar de fysiotherapeut, met wie ik onder meer krachttraining doe. En omdat ik meewerk aan het onderzoek word ik erg goed gemonitord door het medisch team – chirurgen, onderzoekers en een reumatoloog – van het UMC Utrecht. Een jaar na de operatie krijg ik een MRI om te zien hoe het kraakbeen is aangegroeid. Dan wordt gekeken of ik weer mag tennissen.”

Meer halen uit een multidisciplinaire aanpak

Deze multidisciplinaire aanpak tijdens het behandeltraject, wordt ook benadrukt door Saris. “Door een efficiënte manier van samenwerken, houden we het overzichtelijk en heel doeltreffend. De verschillende specialisten die in een behandeltraject een rol spelen, spreken alle patiënten al van tevoren. Voor ieder spreekuur luncht het hele team samen en dan bespreken we alle patiënten die langskomen. Dan is iedereen voorbereid en kan elke professional de beste bijdrage leveren. Daardoor draait de polikliniek nóg beter, zeg ik misschien enigszins bevooroordeeld. Maar het is wel waar.”


 
 

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt. Lees meer over het cookiebeleid.