Werken bij UMC Utrecht
menu

Renate (1974) hoofd zorgeenheid Verloskunde, 36 uur

Tijdens mijn stages wist ik het al

Al tijdens mijn stages wist ik het: hier wil ik werken! Omdat ze de dingen steeds beter willen doen. Na mijn diploma hbo-v begon ik als oproepkracht in locatie AZU, later werd ik verpleegkundige bij Gynaecologie. Daar deed ik de vervolgopleiding oncologie. Na vier jaar werd ik teamleider, weer twee jaar later hoofd zorgeenheid. In 2003 ging de afdeling Voortplantingsgeneeskunde samen met de mijne, toen werd ik hoofd van beide afdelingen. In 2005 heb ik de overstap naar de afdeling Verloskunde gemaakt, ook als hoofd zorgeenheid.

Zorg voor moeder én kind

De afdeling Verloskunde bestaat uit vier units. Jaarlijks bevallen er zo’n 2500 vrouwen bij ons. We verzorgen ook ernstig zieke zwangeren en kraamvrouwen op de verpleegafdeling en in het verloscentrum. We werken nauw samen met de afdeling Neonatologie, samen vormen we het Perinatologisch Centrum. Dit zorgt ervoor dat moeder en kind dicht bij elkaar zijn en de zorg op elkaar is afgestemd.

De patiënt centraal stellen

In mijn functie ben ik samen met het medisch afdelingshoofd eindverantwoordelijk voor het functioneren van de héle afdeling. Ik geef leiding aan de vier teamleiders. Zij sturen elk weer ongeveer dertig mensen aan, van verpleegkundigen tot administratief medewerkers. Mijn rol speelt zich af tussen de afdeling en de divisie, dat betekent dat ik divisiebreed moet denken en tegelijkertijd de afdelingsbelangen behartig. Naast het managen van de dagelijkse praktijk hou ik me ook bezig met het afdelingsplan voor de toekomst. Dit daagt me uit om na te denken over de mogelijkheden om de patiënt nóg beter centraal te stellen.

Het mes snijdt hier aan twee kanten

Ik heb me zowel in de praktijk als via opleidingen ontwikkeld. Wat je leert, kun je hier direct gebruiken. Zo doe ik op dit moment een masteropleiding strategisch management. Mijn afstudeeronderzoek kies ik in overleg met de divisie, zo snijdt het mes aan twee kanten. Zorg is onze primaire taak. Toch merk je duidelijk dat onderwijs en research daarmee zijn verbonden. We houden veel patiëntgebonden onderzoeken en iedereen heeft wel iets met onderwijs te maken. Hetzij als mentor van studenten, hetzij via ‘bedside teaching’.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt. Lees meer over het cookiebeleid.