Afdelingen die beter samenwerken, studenten die van elkaar leren en patiënten die meer duidelijkheid krijgen. Verpleegkundig opleider Daphne helpt mee aan een nieuwe manier van werken in het UMC Utrecht. “Zo zorgen we écht samen beter.”
“Het was frustrerend om te zien dat we elkaar in de weg zaten, terwijl we allemaal hetzelfde doel hadden: goede zorg voor de patiënt”, vertelt Daphne. Ze zag dat afdelingen vaak langs elkaar heen werkten. “Iedereen deed z’n werk goed, maar zonder echt te weten wat de ander precies deed. Dat leidde soms tot verwarring bij patiënten.”

Andere aanpak

Daphne besloot het anders aan te pakken. Ze sloot zich aan bij een traject om interprofessioneel leren en werken te stimuleren: zorgprofessionals en studenten uit verschillende vakgebieden, zoals verpleegkunde, geneeskunde, farmacie en diëtetiek, leren en werken samen om de zorg rondom de patiënt te verbeteren.
“Door elkaars kennis te begrijpen, voorkom je misverstanden en werk je echt als één team,” legt Daphne uit. “Dat maakt de zorg niet alleen beter, maar ook veiliger en prettiger voor iedereen.”

Van en over elkaar leren

De nieuwe aanpak begon met gezamenlijke onderwijsdagen voor studenten, maar groeit nu verder op de werkvloer. In de academische werkplaats werken verpleegkundigen, artsen, onderzoekers en andere zorgprofessionals samen aan onderzoek en verbeterprojecten. “Zo leer je met, van en over elkaar,” zegt Daphne. “Je ontdekt hoe de ander denkt en waarom die bepaalde keuzes maakt. Dat verruimt je blik.” De effecten zijn goed merkbaar. “Patiënten krijgen minder verschillende verhalen te horen. Iedereen zit op één lijn. Het voorkomt dubbel werk en fouten. En de sfeer in het team is beter; iedereen voelt zich gehoord en verantwoordelijk.”

Lef om te vernieuwen

Voor Daphne zelf was het traject ook een leerproces. “Ik kreeg de ruimte en tijd om dit op te zetten. En ik heb geleerd om buiten mijn eigen bubbel te stappen. Te vragen: wat denkt de ander? Hoe neem ik iemand mee, ook als die eerst niet enthousiast is?” Het was pionieren, zegt ze. “Je moet durven doen en leren terwijl je bezig bent. Soms weet je nog niet precies hoe iets gaat uitpakken, maar juist door het te proberen kom je verder.”

Elkaars kennis benutten voor betere zorg

Volgens Daphne is deze manier van samenwerken hard nodig in de veranderende zorg. “Je kunt het als professional niet meer alleen. De zorg wordt complexer. Dan moet je elkaars kennis benutten en goed afstemmen. Zo geven we de zorg samen meer kwaliteit en samenhang.”

Meer weten?

Wil je meer weten over jouw mogelijkheden binnen het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis? Neem gerust contact op!

088 75 589 85Stuur een WhatsApp bericht

Mis nooit meer een vacature!

Schrijf je in voor de job alert