“Ik heb veel respect voor de mensen waar ik voor werk", zegt Françoise, die sinds 2021 werkt als managementassistent op de afdeling kanker-epidemiologie van het Julius Centrum. “Ze werken keihard, stoppen zelden om vijf uur en doen belangrijk onderzoek. Ik vind het waardevol dat ik hen mag ondersteunen. Ik draag eraan bij dat zij zich volledig kunnen richten op hun onderzoek.”

Veel meer dan agendabeheer

"Een gemiddelde werkdag? Die bestaat niet", zegt Françoise. “Natuurlijk beheer ik agenda’s en mailboxen van hoogleraren, maar mijn werk gaat veel verder. Ik plan bijeenkomsten, regel praktische zaken voor nieuwe collega’s, stem af met studenten en onderzoekers en waar nodig help en ondersteun ik bij lopende studies.”

Dat haar baan zo veelzijdig zou zijn, had ze vooraf niet verwacht. Ze werkte eerder in de commerciële sector. “Ik dacht dat een ziekenhuis misschien wat trager zou zijn, maar het tegendeel is waar. Het is hier superdynamisch. Je werkt met promovendi, stagiairs, artsen in opleiding en internationale studenten. Er zijn congressen, benoemingscommissies, subsidieaanvragen... Je doet van alles en komt echt overal.” Soms ziet ze oud-stagiairs als promovendus terug. “Dat is leuk om te zien. En de sfeer is hier wat zachter. We kijken echt naar elkaar om.”

Onderzoek dat ertoe doet

De afdeling waar Françoise werkt, onderzoekt op dit moment de effecten van onder andere lichaamsbeweging en yoga tijdens en na de behandeling van kanker. Ook loopt er een groot bevolkingsonderzoek naar borstkankerscreening bij vrouwen met zeer dicht borstweefsel. “Niet elk onderzoek krijgt zomaar subsidie. Ik zie hoe creatief onderzoekers zijn in het vinden van budget. Mooi om te zien hoeveel drive ze hebben", aldus Françoise.

Samen sta je sterker

Wat haar werk vooral leuk maakt, zijn de mensen. Françoise: “Je werkt in een hecht team en hebt contact met collega's uit allerlei vakgebieden. Je hoeft het nooit alleen te doen. Er is altijd ruimte om te sparren – met collega’s van beleid of binnen ons eigen team van managementassistenten.”

Ook hybride werken past haar inmiddels goed. “In het begin was dat wennen, maar ik bel elke dag wel even met collega’s van mijn team. Zo hoor je wat er speelt en houd je het contact.” De functie vraagt om stressbestendigheid en snel kunnen schakelen. “Het is een groot ziekenhuis, dus je moet je weg weten te vinden. Soms moet er op het laatste moment iets geregeld worden. Dan moet jij het fixen. Maar juist dat maakt het leuk!”

Veelzijdig en betekenisvol

Voor wie overweegt om als managementassistent aan de slag te gaan bij het UMC Utrecht, heeft Françoise een duidelijke boodschap: “Je kunt hier alle kanten op. Van administratie tot organisatie, van onderzoek tot zorg en onderwijs. Je draagt écht iets bij, ook al sta je niet aan het bed.”

Meer weten?

Wil je meer weten over jouw mogelijkheden binnen het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis? Neem gerust contact op!

088 75 589 85Stuur een WhatsApp bericht

Mis nooit meer een vacature!

Schrijf je in voor de job alert