“Zijn jullie weer aan het flierefluiten?” Die opmerking van een collega groeide uit tot een knipoog naar de creatieve samenwerking van Chris, Steven en Max. In het dagelijks leven zijn zij grafisch vormgevers bij het UMC Utrecht, ze maken visuele communicatie voor de zorg. In hun vrije tijd brouwen ze samen hun eigen bier.
Chris, Steven en Max kwamen elk op hun eigen manier binnen bij het UMC Utrecht, maar ze delen dezelfde nieuwsgierigheid en liefde voor vormgeving.
Chris: “Mijn vader werkte bij het technisch cluster. Via hem kwam ik in contact met de multimedia-afdeling van Radiologie. Ik kon al snel op gesprek komen en eigenlijk meteen aan de slag. De zorg is een fantastische omgeving om met je creativiteit verschil te maken.”
Max: “Ik begon hier als stagiair en ben daarna niet meer weggegaan. Er kwam een parttimefunctie vrij en die kon ik oppakken na mijn studie. De zorg sprak me altijd al aan en ik hoop hier straks door te groeien naar een fulltime functie.”
Steven: “Ik ben ‘derde generatie’ UMC’er, mijn opa heeft hier gewerkt en mijn moeder meer dan 40 jaar. Mijn ouders hebben elkaar in het UMCU zelfs ontmoet toen mijn vader hier coschappen liep. Als vakantiekracht begon ik bij ICT en daarna ging ik naar patiëntenvervoer. Tijdens mijn afstudeeronderzoek kwam ik in aanraking met patiëntenvoorlichting. Toen zag ik hoeveel verschil je kunt maken met visuele communicatie. Dat geeft veel voldoening.”

Werken vanuit eigen kracht

Als grafisch ontwerpers maakt het drietal animaties, illustraties, video’s en alles wat nodig is aan visuele ondersteuning voor patiëntenvoorlichting. Elk teamlid heeft daarin zijn eigen rol.
Chris is een echte doener. “Ik hou ervan om dingen meteen op te pakken, nieuwe technieken uit te proberen en iets tastbaars te maken. Of dat nou een poster, een film of een illustratie is.”
Max begon met het maken van infographics en de opmaak van het divisieblad. “Ik wil me nu ook verder ontwikkelen in fotografie, film en bredere vormgeving zoals flyers en brochures.”
Steven kijkt graag naar het grotere geheel. “Ik hou van het complete plaatje, maar ook van pixelprecisie. Daarnaast voer ik veel gesprekken met opdrachtgevers. Wat is precies het probleem? Pas dan kun je iets maken dat echt werkt.”
De drie zitten niet verlegen om werk. “Een animatie maken bijvoorbeeld kost zo drie à vier weken”, zegt Steven. “Dan kun je niet zomaar alles tegelijk oppakken.” 

Flierefluiters als geuzenaam

Hun samenwerking stopt niet na werktijd. Toen Chris ging trouwen, was Steven één van de ‘beerguys’ die tijdens de ceremonie bier uitdeelden. Ze plakten gepersonaliseerde stickers op de blikjes. “Dat was het begin”, vertelt Steven. “Niet veel later kocht ik een brouwinstallatie via Marktplaats. Toen is het gaan rollen.” Chris bouwde zijn eigen installatie van oude bierfusten, en samen ontwikkelden ze hun eigen merk. Chris: “We vonden online een recept voor dennenbomenbier en dachten: dat willen we proberen, maar dan op onze manier.” Zo ontstonden hun recepten: veel uitproberen, bijschaven en natuurlijk alles vormgeven met een zelfontworpen label. De naam Flierefluiter komt van een collega die hun brainstormsessies “creatieve geneuzel” noemde, dat “van de hak op de tak” ging voordat de daadwerkelijke oplossing kwam.

Ideeën die je kunt proeven

Steven: “Op het werk maken we veel digitale producten. Supermooi, maar het leuke aan bierbrouwen is dat je écht iets in handen hebt; een flesje met een eigen label, een glas, een smaak. Ideeën die je kunt proeven. Dat maakt het af.” Inmiddels organiseert het trio proeverijen met vrienden en familie en verzamelen ze feedback via formulieren. “Over twee maanden mogen we het bier bij een bruiloft verzorgen”, zegt Steven enthousiast. “Het is een leuke manier om te blijven leren en nieuwe dingen uit te proberen, net zoals in ons werk hier”, vult Max aan. Hun bier hoeft niet de markt te veroveren. Ze willen iets maken dat klopt. Van smaak tot uitstraling. En met dezelfde bevlogenheid als in hun werk in het UMC Utrecht. 

Meer weten?

Wil je meer weten over jouw mogelijkheden binnen het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis? Neem gerust contact op!

088 75 589 85Stuur een WhatsApp bericht

Mis nooit meer een vacature!

Schrijf je in voor de job alert